Onderwijs en ondersteuning

Onderwijs en ondersteuning

Wij willen de leerlingen een stevige basis geven op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Ons leerstofaanbod is gebaseerd op de wettelijk vastgestelde kerndoelen voor de verschillende vakken en de referentieniveaus van taal, lezen en rekenen. Ons onderwijsaanbod stemmen wij af op onze leerlingpopulatie. Er wordt instructie aangeboden op het gemiddelde niveau van de groep, deze ligt boven het landelijk gemiddelde. Daarom wordt er
verdieping geboden. Voor de kernvakken hebben wij een onderwijsplan waarin staat beschreven op welke manier wij het vak aanbieden. Dit onderwijsplan zorgt voor een goede doorlopende lijn tussen de verschillende groepen.
In een schooljaar werken we met vier onderwijsperiodes waarin we ons onderwijs plannen en evalueren. In deze plannen staan de doelen voor de komende periode, deze bepalen het aanbod.

Wij willen een school zijn voor alle leerlingen, ook voor die leerlingen die zich anders ontwikkelen dan de meeste leeftijdsgenootjes. 'Ieder kind telt', betekent ook dat ieder kind welkom is. Het belang van het kind en de mogelijkheden die de school kan bieden zijn hierbij leidend.
Op de Langenoord is er, naast het basisaanbod in de groep, extra ondersteuning mogelijk op het gebied van taal, lezen en rekenen. Gedurende de week zijn er leerkrachten beschikbaar voor deze ondersteuning. Sommige leerlingen hebben behoefte aan extra aanbod of specifieke (extra) ondersteuning in het onderwijsproces om hun leerdoelen te kunnen bereiken.

Daarnaast is er extra ondersteuning voor slechthorende en dove leerlingen in samenwerking met Auris. Ook voor slechtziende en blinde leerlingen is dit er in samenwerking met Bartiméus. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen hebben wij een passend aanbod door middel van Lefland.

Ons samenwerkingsverband de Eem biedt hulp bij passend onderwijs. SWV de Eem wil voor elk kind een passend onderwijsaanbod met de juiste ondersteuning voor een optimale ontwikkeling. Het zal ons stimuleren, faciliteren en coachen bij het inzetten van de juiste voorzieningen zo dicht mogelijk bij het
kind op school. De onderwijsondersteuner speelt hierbij een centrale rol. Hij/zij ondersteunt bij de invulling van onze zorgplicht metarrangementen om extra ondersteuning op school te realiseren of het afgeven van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) wanneer het passend onderwijsaanbod een plaatsing op het speciaal
(basis)onderwijs is. De leerling zelf heeft hier ook een stem in.

Elke leerling is anders en volgt zijn of haar eigen ontwikkeling met de daarbij behorende onderwijsbehoeften. In het aanbod van ons onderwijs houden wij rekening met de verschillen door te differentiëren waar nodig en mogelijk.
Dit doen wij door cyclisch en planmatig te werken vanuit de stappen waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren (HGW). De leerkracht heeft zicht op de ontwikkeling van de leerlingen en weet welke leerlingen de basisinstructie nodig hebben en welke leerlingen een intensievere of verdiepende instructie nodig
hebben. In het onderwijsplan staat beschreven welk aanbod er bij de verschillende instructies passend is. De basisinstructie wordt afgestemd op de middenmoot van de groep. Tijdens het geven van de instructie checkt de leerkracht door het stellen van controle van begrip- vragen in welke mate de leerlingen het doel beheersen en welke instructie er vervolgens nodig is.