Onze visie op lesgeven en leren

Onze visie op lesgeven en leren

Onze visie op lesgeven 
We willen leerlingen een stevige basis geven op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Dit doen doen we door te werken aan een vriendelijk en veilig klimaat. Veiligheid, structuur en continuïteit geven ruimte tot denken en handelen. Om tot leren en ontwikkelen te komen is een goede sfeer essentieel en werken aan een veilige leeromgeving is daarom een constant aandachtspunt.
In deze veilige leeromgeving kan de leerling in een doorgaande lijn kennis en vaardigheden verwerven die het nodig heeft om zelfbewust en krachtig te worden. Er wordt afgestemd op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van iedere leerling. Hierbij gaan we uit van het principe school, groep, leerling en zal het basisaanbod afgestemd worden op de middenmoot van de groep. Op welke manier wij het onderwijs van de basisvakken geven staat beschreven in de onderwijsplannen taal, lezen en rekenen. De rol van de leerkracht is essentieel om te zorgen voor een stevige basis op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Wanneer onze houding en/of gedrag niet bijdraagt aan een stevige basis op sociaal-emotioneel en cognitief gebied spreken we elkaar hierop aan. Ouders, verzorgers en samenwerkingspartners mogen ons hier ook op aanspreken.

Onze visie op leren
Het jonge kind leert zichzelf en de wereld om zich heen kennen door te spelen. Het kind krijgt inzicht in gebeurtenissen en situaties zoals die zich voordoen in het dagelijkse leven. Al spelend ontwikkelt het jonge kind zijn identiteit en verkent het sociale relaties. Daarnaast draagt spel bij aan de cognitieve, sociale, emotionele en sensomotorische ontwikkeling waarbij de leerling centraal staat of zoals wij op de Langenoord zeggen ‘Ieder kind telt’.
Elke leerling is anders en volgt zijn of haar eigen ontwikkeling met de daarbij behorende onderwijsbehoeften. In het aanbod van ons onderwijs houden wij rekening met de verschillen door te differentiëren waar nodig en mogelijk. De leerkracht zorgt voor aanbod in de zone van de naaste ontwikkeling. Wij bieden leerlingen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. De meeste lestijd gaat naar de basisvakken: taal, lezen en rekenen. We gebruiken hiervoor het expliciete directe instructie model.
Naast kennis en vaardigheden verwerven in het klaslokaal, doen de leerlingen dit ook op het groene schoolplein en in de omgeving.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief